آلومینیومتسمه آلومینیومیتسمه آلومينيوم

تسمه آلومینیوم چیست؟ معرفی انواع تسمه آلومینیوم و کاربرد آن

تسمه آلومینیوم چیست و کاربرد آن در کدام صنایع بیشتر است؟ این فلز چگونه ساخته شده + معرفی انواع آن به همراه سایز ها و اندازه های مختلف

نتسمه آلومینیوم (به انگلیسی: aluminium belt) یکی از پرکاربردترین تجهیزات فلزی است که امروزه در بیشتر صنایع مانند صنعت خودروسازی از آن استفاده می‌ کنند. این وسایل به دو صورت فابریک و برش خورده تولید شده و درصد زیادی از آن را آلومینیوم به همراه برخی دیگر از فلزات تشکیل می‌ دهد.

به طور کلی این فلز را می‌ توانیم نوعی شمش یا ورق آلومینیوم مسطح در نظر بگیریم که دارای ویژگی و قابلیت‌ های منحصر به فردی است و می‌ تواند نقش مهمی در افزایش مقاومت و بهبود تجهیزات و وسایل مختلف داشته باشد.

انواع تسمه آلومینیوم

این فلز بر اساس ضخامت، طول شاخه و درصد آلیاژ‌های به کار برده شده در ساخت آن، می‌ تواند انواع مختلفی داشته باشد؛ از پرکاربردترین انواع تسمه آلومینیوم می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسمه آلومینیوم سری 2000
  • تسمه آلومینیوم سری 5000
  • تسمه آلومینیوم سری 6000
  • تسمه آلومینیوم سری 7000

این نوع تسمه‌ ها به دلیل داشتن وزن، اندازه و ضخامت استاندارد، از پرمصرف ترین تسمه‌ های آلومینیوم در صنعت هستند. البته در نظر داشته باشید این تجهیزات را می‌ توان بر اساس نیاز و سفارش مشتری در شکل و اندازه‌ های مختلف برش زد.

چگونگی ساخت و خواص آن

برای ساخت این فلز، در ابتدا اقدام به گرما دادن به فلز آلومینیوم در دمای نزدیک به 400 تا 550 درجه سانتی گراد می‌ کنند.

پس از روان و نرم شدن آلومینیوم، مقداری از آلیاژ‌های دیگر مانند مس، آهن و سیلیسوم را به آن اضافه می‌ کنند. جالب است بدانید که نزدیک به 90 تا 95 درصد آن از فلز آلومینیوم تشکیل شده است. پس از آن، اقدام به قالب‌ گیری و در نهایت سرد کردن تسمه می‌ کنند. از مهم‌ ترین خواص این تجهیزات می‌ توانیم به بالا بودن استحکام، ماندگاری، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، ضد زنگ بودن، قیمت مناسب و وزن سبک اشاره کنیم.

سایز و اندازه های تسمه آلومینیوم

یکی از مهم ترین مواردی که صاحبان مشاغل باید به آن توجه ویژه‌ ای داشته باشند، سایز و اندازه‌ این فلز است، این محصولات در اندازه و ابعاد مختلفی تولید می‌ شوند که شما باید آن را بر اساس نیاز و کار خود تهیه کنید.

در بیشتر موارد پس از تولید انواع مختلف این فلز آلومینیوم، آن را در اندازه‌ های 3 متری، 6 متری و 12 متری برش می‌ دهند که احتمال تغییر سایز آن‌ها وجود دارد؛ علاوه بر این، شما می‌ توانید آن‌ها را بر اساس نیاز خود در ضخامت و عرض های مختلف نیز سفارش دهید.

سایز این فلز علاوه بر اهمیتی که برای خریداران داخل کشور دارد می‌ تواند آن‌ها را برای صادر کردن به کشورهای دیگر نیز آماده کند، به همین جهت در کنار کیفیت و مرغوبیت این تسمه‌ ها، اندازه و سایز آن‌ها نیز از موارد پر اهمیت به شمار می‌ آید.

کاربرد و مزایای تسمه آلومینیوم

امروزه تسمه آلومینیوم کاربردهای ویژه و گسترده‌ای دارد، برای مثال در صنعت اتومبیل سازی از آن در سطح وسیع استفاده می‌ شود. علاوه بر این برای موارد زیر نیز کاربرد دارد:

  • ساخت سقف‌ های کاذب
  • تولید مخازن ضد زنگ
  • پوشاندن سقف‌ ها
  • تولید سقف‌ های کاذب
  • صنعت پتروشیمی
  • صنعت قالب سازی

مهمترین مزیت این تسمه‌ ها را می‌ توان مقاومت گرمایی فراوان، شکل پذیری راحت، حمل و نقل آسان، قدرت ماندگاری و استحکام فراوان در برابر ضربه یا رطوبت و غیره ذکر کرد. همچنین این تسمه‌ ها در برابر مواد اسیدی یا خوردگی نیز مقاومت زیادی دارند، به همین دلیل در صنایع تولید تجهیزات و محصولات شیمیایی به وفور از آن‌ها استفاده می‌ شود.

تسمه آلومینیوم

قیمت تسمه آلومینیوم

قیمت تسمه آلومینیوم به موارد مختلفی از جمله ابعاد و اندازه، تعداد خرید، کیفیت تولید، نوع خرید و نوع برشکاری بستگی دارد. مواردی مانند قیمت آلومینیوم خالص و نوسانات بازار نیز می‌ تواند روی نرخ نهایی این محصولات تاثیر بگذارد، به همین دلیل نمی‌توانیم قیمت مشخصی برای این فلز در نظر بگیریم.

در صورتی که قیمت این محصولات برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، می‌ توانید در ابتدا از فروشنده بخواهید لیست قیمت تمامی محصولات را در اختیارتان قرار دهد تا پس از برآورد قیمت‌ ها و بررسی آن‌ها، نسبت به خرید تسمه آلومینیوم مورد نظر خود اقدام کنید.

گاهی مواقع خرید این محصولات به صورت عمده سبب می‌ شود شما هزینه کلی کمتری پرداخت کنید، همچنین خرید آنلاین و غیر حضوری نیز سبب صرفه جویی در هزینه‌ ها و وقت و انرژی شما می‌ شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی تسمه آلومینیوم یکی از پرکاربردترین فلزهای صنعت پرداختیم. همانطور که اشاره داشتیم ۹۰ درصد خلوص این فلز را آلومینیوم تشکیل داده و مابقی شامل مس، سیلیسیوم و آهن می‌شود. همچنین این فلز دارای انواع مختلف و همینطور کاربردهای متفاوتی است که به آنها اشاره کردیم.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا