آلومینیومآلومینیوم 6061ورق آلومینیومورق آلومینیومی

ورق آلومینیوم 6061 (کاربرد و مزایای محبوب‌ترین آلیاژ آلومینیوم)

ورق آلومینیوم 6061 چیست و چه کارایی در صنعت دارد؟ بررسی مزایا و کاربرد این فلز و عوامل تاثیر گذار در قیمت آن + چگونگی ساخت این آلیاژ محبوب

ورق آلومینیوم 6061 به دلیل کیفیت و کارایی منحصر به فردی که دارد، ممکن است نسبت به محصولات دیگر متفاوت باشد. برای نخستین بار در سال 1935 استفاده از انواع این نوع فلز گسترش پیدا کرد. این ورق‌ها به گونه‌ای تولید شده‌اند که می‌ توانند در صنایع سنگین مخصوصاً صنایع دریایی مورد استفاده قرار بگیرند. با توجه به اینکه،  این محصولات در دمای 400 تا 550 درجه سانتی‌گراد تولید می شوند،  از پیچیدگی‌ های خاصی برخوردار بوده و می‌ توان در صنایع ماشین کاری به راحتی از آن‌ها استفاده کرد.

ورق آلومینیوم 6061 چیست؟

ورق آلومینیوم 6061 را می‌ توان یکی از پر استفاده‌ ترین انواع آلیاژ آلومینیوم در جهان نام برد که از عناصر دیگری مانند منیزیم، مس و سیلیسیوم نیز در تولید آن‌ها استفاده می‌ شود.

کیفیت و ماندگاری بالا باعث شده است تا امروزه برای ساخت انواع تجهیزات و وسایل فلزی صنعتی و نیمه صنعتی، از آن‌ها در حجم بالایی استفاده شود. این ورق‌ ها دارای زاویه‌ای استاندارد هستند به همین دلیل می‌ توان از آنها برای ساخت ضروری ترین وسایل و تجهیزات مورد نیاز بشر در بیشتر حوزه‌ ها و بخش‌ های مختلف استفاده کرد.

این فلز نسبت به وزن و ضخامتی که دارد، از مقاومت بسیار خوبی برخوردار می باشد و در بیشتر صنایع داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق آلومینیوم 6061 چگونه ساخته می شود و خواص آن چیست؟

برای ساخت این ورق آلومینیوم، از شمش آلومینیوم در فرایند نورد گرم استفاده می‌ کنند. برای تولید این ورق‌ ها در ابتدا شمش‌ های آلومینیوم را در دماهای بالا گرم می‌ کنند و سپس با استفاده از غلطک‌ها و تجهیزات مخصوص، ضخامت آن‌ها را کاهش می دهند. در نهایت، بر اساس سفارش مشتری آن‌ها را در اندازه و ابعاد مختلف برش می‌ زنند.

از مهم‌ ترین خواص انواع ورق آلومینیوم، می‌ توان به شکل پذیری آسان، جوش پذیری بالا، مقاومت فراوان در برابر خوردگی، استحکام زیاد در برابر تغییرات شدید آب و هوایی یا رطوبت، وزن سبک و استفاده راحت اشاره کرد.

بسیاری از صاحبان صنایع و مشاغل معتقدند ورق آلومینیوم 6061 به دلیل داشتن خواص ویژه و اندازه استاندارد، جزء بهترین ورق‌ های آلومینیوم تولید شده به حساب می‌ آید.

ورق آلومینیوم 6061
ورق آلومینیوم 6061

کاربرد و مزایای ورق آلومینیوم 6061

از مهم‌ ترین کاربردهای ورق آلومینیوم 6161 می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تولید قاب‌ های دریایی
  • ایجاد قطعات الکترونیکی
  • ساخت مبلمان
  • ساخت اتصال دهنده‌ ها
  • مبدل‌ های حرارتی
  • سینک‌های حرارتی
  • قاب کامیون و هواپیما
  • تجهیزات دریایی
  • تجهیزات شیمیایی

این ورق‌ ها مزیت‌ های فراوانی دارند، برای مثال از قدرت و استحکام زیادی برخوردار است، علاوه بر این، با صرف هزینه کم، می‌ توان آن‌ها را خریداری کرد. این ورق‌ ها کیفیت بالایی دارند و استفاده از آن‌ها خطر و مشکلی برای انسان به وجود نمی‌آورد.

انواع ورق آلومینیوم 6061 و سایز آن

ورق‌ های آلومینیوم 6061 دارای انواع مختلفی هستند که سایز آن‌ها از 1.5 میلی‌ متر تا 250 میلی‌ متر متغیر است. بسته به نوع آلیاژی که برای تولید این ورق‌ ها استفاده می‌ شود، می‌ توان آن‌ها را از سری 1000 تا 8000 تهیه کرد. انواع ورق 2000 و 7000 به دلیل استحکام بالا و نوع 5000 به جهت خواص جوش پذیری منحصر به فرد، در صنایع سنگین و کاربردهای مهندسی استفاده می‌ شود.

ورق‌ های آلومینیوم 6061 دارای ضخامت و ابعاد مختلفی هستند که در بیشتر مواقع بر اساس سفارش مشتری تنظیم می‌ شوند، معمولا هر چقدر ضخامت کمتری داشته باشند، ابعاد کوچک‌تری نیز دارند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق آلومینیوم 6061

موارد مختلفی از جمله ضخامت، کشور تولید کننده، نوع ورق، نوسانات موجود در بازار و حجم خرید از جمله عوامل مهمی هستند که روی قیمت ورق آلومینیوم 6061 تاثیر می گذارند. برای بسیاری از افراد مخصوصاً کسانی که نیاز به خرید این ورق‌ ها در ابعاد و حجم گسترده‌ ای دارند مهم است که در ابتدا از قیمت آن آگاه شده و سپس این محصول را بر اساس بودجه خود خریداری کنند.

در هنگام خرید، بهتر است در ابتدا از فروشنده بخواهید لیست قیمت این محصولات را در اختیارتان قرار دهد تا پس از برآورد قیمت و مقایسه آن‌ها، بتوانید با خیال راحت‌ تری اقدام به خرید این تجهیزات فلزی کنید. در نظر گرفتن قیمت ورق آلومینیوم در کنار کیفیت و کارایی آن، از مهم‌ ترین مواردی است که صاحبان مشاغل باید آن را در اولویت قرار دهند.

نتیجه‌گیری

ورق آلومینیوم 6061 از نوع محبوب‌ترین آلیاژهای آلومینیوم به شمار می‌رود که از شمش آلومینیوم ساخته شده و کاربرد و مزایای زیادی در صنعت مهندسی و صنایع سنگین دارد. این ورق آلومینیوم را از سایز 1000 تا 8000 می‌توان مورد استفاده قرار داد و از جمله خواص آن می‌توان به شکل‌پذیری آسان، جوش پذیری بالا و همینطور مقاوت بسیار بالای آن اشاره داشت.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا